
Biznesowe lunche, kolacje, imprezy w hotelach czy pikniki na świeżym powietrzu – o tych formach eventów firmowych z pewnością słyszałeś. A wiesz już, czym są śniadania biznesowe, czemu służą, jakie są ich zalety i jak je organizować? Tym razem bierzemy pod lupę biznes przy śniadaniu!
Czym są śniadania biznesowe i kto je organizuje?
Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, jak istotne jest utrzymywanie i poszerzanie kontaktów biznesowych. Utrzymywanie pozytywnych, silnych relacji z partnerami biznesowymi może przyczynić się do rozwoju Twojej działalności – możesz dzięki temu nie tylko zwiększać zakres swoich usług i poszerzać bazę podwykonawców oraz kontrahentów, ale także zdobywać nowych klientów. Wymiana kontaktów i współpraca z innymi firmami to doskonały sposób na osiągnięcie efektu synergii – wspólnie możecie zdziałać znacznie więcej niż w pojedynkę.
Co ma to wspólnego ze śniadaniami biznesowymi? Bardzo dużo! Spotkania tego typu stwarzają bowiem doskonałą okazję do dzielenia się kontaktami i prezentowania swoich usług innym przedsiębiorcom. To połączenie swobodnych rozmów przy kawie i croissancie z możliwością rozpoczęcia intratnych relacji biznesowych.
Śniadania biznesowe organizowane są często przez:
-
ośrodki wspierania przedsiębiorczości,
-
samorządy,
-
grupy zrzeszające pracodawców,
-
prywatnych przedsiębiorców.
W zależności od organizatora mogą odbywać się regularnie (nawet co tydzień) lub tylko w wyjątkowych okolicznościach. Niektóre spotkania mają charakter otwarty i mogą wziąć w nim udział wszystkie zainteresowane osoby (po uprzednim dokonaniu rejestracji i opłaty wpisowej), na inne wysyłane są zaproszenia do konkretnych przedsiębiorców, jeszcze inne zrzeszają stałych członków, a na każde ze śniadań zapraszani są zewnętrzni goście.
Jak wyglądają śniadania biznesowe? Przebieg spotkań
Śniadania rozpoczynają się zwykle wczesnym rankiem – około 6.30. Taka pora jest wybierana po to, aby każdy z uczestników mógł dotrzeć do biura już około godziny 9.00. Odbywają się one w restauracjach, salach szkoleniowo-konferencyjnych lub hotelach.
Przebieg spotkań może być różny. Niektóre z nich rozpoczynają się od wspólnego posiłku, serwowanego często w formie bufetu. Po zjedzeniu śniadania przychodzi czas na swobodne rozmowy i wymianę kontaktów, czasem także na prezentacje wybranych prelegentów. Zdarza się także, że posiłek jest zwieńczeniem poprzedzającej go części biznesowej (podczas której uczestnicy mają do dyspozycji bufet z kawą, herbatą, zimnymi napojami i słodkimi przekąskami).
Harmonogram spotkań jest z reguły ściśle ustalony – po to, aby zachować porządek działań i aby zakończyć spotkanie o określonej godzinie. Plan spotkania może zawierać elementy takie jak:
-
networking – nawiązywanie i wymiana kontaktów;
-
rozpoczęcie oficjalnej części spotkania, przedstawienie organizatorów;
-
wymiana wizytówek,
-
przedstawienie i powitanie nowych członków;
-
krótkie (np. jednominutowe) autoprezentacje członków, podczas których mogą oni zaprezentować swoją nową ofertę i opowiedzieć o kontaktach, których poszukują;
-
przywitanie gości i krótkie (np. trzydziestosekundowe) prezentacje zaproszonych osób;
-
kilkuminutowe wystąpienie wyznaczonego wcześniej mówcy;
-
losowanie nagród dla osób, które zaprosiły gości;
-
zamknięcie spotkania;
-
rozpoczęcie części śniadaniowej.
Jakie są zalety śniadań biznesowych?
W porównaniu do obiadów czy kolacji biznesowych śniadania mają tę przewagę, że o poranku zwykle jesteśmy najbardziej skoncentrowani i aktywni umysłowo (choć pewnie niektórym wydaje się to nieprawdopodobne :)). Najszybciej przyswajamy wtedy fakty i zapamiętujemy twarze oraz nazwiska.
Poza tym śniadania kojarzą się ze spotkaniami mniej formalnymi niż lunche i kolacje. Swobodna atmosfera pozwala się rozluźnić i odpiąć guzik w marynarce, a to z kolei sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Rano jesteśmy najmniej zdenerwowani, spięci i zestresowani.
Na koniec nie sposób nie wspomnieć o tym, że podczas biznesowych śniadań w jednym miejscu spotykają się przedstawiciele różnych branż i wszyscy nastawieni są na rozmowy oraz budowanie relacji. Dzięki temu zdobywanie nowych kontaktów jest stosunkowo łatwe i szybkie, a zagęszczenie potencjalnych kontrahentów na metr kwadratowy jest wysokie.
Jak zorganizować śniadanie biznesowe?
Jeśli chcesz zorganizować śniadanie biznesowe, musisz dobrze się do tego przygotować. Takie spotkania nie trwają zwykle długo (maksymalnie 2-3 godziny), a bierze w nich udział spora ilość osób, w związku z czym, aby wykorzystać czas do maksimum, konieczna jest doskonała organizacja. Jeśli chcesz nie tylko zaplanować śniadanie i dać innym okazję do zdobycia kontaktów, a przede wszystkim chcesz sam wykorzystać tę szansę na rozwój swojego przedsiębiorstwa, do organizacji wydarzenia zatrudnij zewnętrzną firmą (tym bardziej, jeśli robisz to pierwszy raz). Dzięki temu w dniu spotkania będziesz mógł tak samo, jak pozostali goście, skupić się na interesach, a nie na pilnowaniu porządku zdarzeń i sprawdzaniu, czy jajecznica ma odpowiednią temperaturę, a na bufecie znajdują się serwetki i łyżeczki. Jeśli chcesz zdjąć ze swoich barków ciężar odpowiedzialności wynikający z organizacji takiego eventu, zgłoś się do Lokalowo – pomożemy Ci zaplanować całe śniadanie biznesowe.
Poniżej znajdziesz listę elementów, o których należy pamiętać, organizując śniadanie biznesowe:
-
Liczba uczestników – ustalenie liczby uczestników powinno stanowić punkt wyjścia podczas organizacji biznesowego śniadania. Na tej podstawie możliwe będzie m.in. znalezienie odpowiedniego lokalu. Lista uczestników tego typu spotkań oscyluje zwykle w granicach 30-60 osób.
-
Lokal i menu – znalezienie odpowiedniego lokalu jest niezwykle istotnym elementem układanki. Miejsce musi z jednej strony dysponować zapleczem gastronomicznym, by przygotować śniadanie dla wszystkich uczestników, z drugiej zaś – zapleczem konferencyjnym. Warto, aby lokal posiadał rzutnik i ekran, a w zależności od Twoich potrzeb także flipchart i mikrofon. Należy wspomnieć też o godzinach otwarcia restauracji czy sal w hotelach - zorganizowanie śniadania zwykle wiąże się z koniecznością otwarcia miejsca specjalnie na potrzeby organizatorów, co może generować dodatkowe koszty i utrudniać znalezienie odpowiedniego miejsca. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas potrzebny na znalezienie lokalu i przejść od razu do organizacji śniadania, skorzystaj z naszych usług. Zgłoś się do Lokalowo i powiedz, czego potrzebujesz.
-
Ustalenie harmonogramu – jak wspomnieliśmy wcześniej, harmonogram musi być przygotowany skrupulatnie i powinien przewidywać wszystkie wystąpienia i poszczególne części spotkania. Ponieważ śniadania odbywają się zwykle przed pracą, wszystko musi przebiegać zgodnie z planem, aby uczestnicy zdążyli dotrzeć do swoich biur na czas.
-
Wysłanie zaproszeń – jeśli śniadanie biznesowe odbywa się po raz pierwszy lub gdy chcesz zaprosić na nie inne osoby niż zwykle, nie zapomnij z wyprzedzeniem poinformować o spotkaniu przedstawicieli firm, na obecności których Ci zależy. Zaproszenia możesz dostarczyć osobiście lub wysłać listownie, ewentualnie skorzystać z poczty elektronicznej. Pamiętaj, aby kilka dni przed spotkaniem potwierdzić orientacyjną liczbę gości (często dopiero podczas śniadania możliwa jest weryfikacja liczby uczestników, a zaproszone osoby płacą za uczestnictwo na miejscu; niemniej jednak warto orientować się mniej więcej, ile osób możesz się spodziewać).
W Lokalowo zajmujemy się profesjonalną organizację eventów – od prywatnych imprez okolicznościowych, po duże eventy firmowe. Jeśli szukasz wsparcia w organizacji biznesowego śniadania, które może wspomóc rozwój Twojego biznesu, zwiększyć grono kontrahentów czy zaprezentować Twoje produkty lub usługi szerszej publiczności, skontaktuj się z nami.