PR wewnętrzny a kształtowanie wizerunku firmy

Kreując wizerunek firmy, należy pamiętać nie tylko o tym, jak widzą ją klienci oraz konkurenci. Równie istotne jest kształtowanie wizerunku w oczach pracowników oraz ich otoczenia (rodziny czy przyjaciół). Budowanie wizerunku marki zależy w dużej mierze także od tego, jak firma postrzegana jest jako pracodawca. Dowiedz się, czym jest PR wewnętrzny, jak budować skuteczną komunikację i dlaczego jest to takie ważne, a także, z jakich narzędzi możesz korzystać.

PR wewnętrzny – co to takiego?

PR, czyli public relations, to w dosłownym tłumaczeniu publiczna komunikacja czy publiczne relacje. Wyróżniamy 2 rodzaje PR-u – zewnętrzny i wewnętrzny.

Celem PR-u zewnętrznego jest budowanie relacji z zewnętrznymi podmiotami, tworzenie pozytywnego wizerunku, a także umacnianie obrazu firmy wśród klientów, kontrahentów i dziennikarzy.

PR wewnętrzny natomiast koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji z pracownikami firmy oraz ich rodzinami czy przyjaciółmi. Wbrew pozorom jest on równie istotny w tworzeniu wizerunku firmy, co PR zewnętrzny.

Działania z zakresu PR-u wewnętrznego nie należą do czynności z kategorii „bułka z masłem”, jednak podjęcie wysiłku zdecydowanie się opłaca!
 

Cel PR-u wewnętrznego

Podstawowym celem wewnętrznego public relations jest poprawianie atmosfery w miejscu pracy, integrowanie pracowników, ułatwianie tzw. komunikacji poziomej (między pracownikami) i komunikacji pionowej (na linii pracownik-szef i szef-pracownik) oraz motywowanie pracowników i zwiększanie ich lojalności.

Skuteczne działania PR-owe mają na celu motywować pracowników oraz sprawiać, że będą oni utożsamiać się z firmą i czuć się współodpowiedzialni za jej losy. To z kolei wpływa na wzrost efektywności wykonywanych obowiązków.

Ponadto pracownicy powinni mieć poczucie, że ich praca jest doceniana, opinie istotne dla pracodawców, a pozycja w firmie stabilna. Pracownicy, którzy nie są pewni swojej przyszłości, tracą motywację. Podejście to można streścić 1 zdaniem: „Po co się starać, skoro za chwilę mogę odejść?”.
 

Podstawowe zasady PR-u wewnętrznego

Najważniejsze założenia PR-u wewnętrznego to:

  • Skuteczna komunikacja

Sprawna, obustronna komunikacja wewnątrz firmy leży u podstaw kreowania pozytywnego wizerunku, nie tylko w oczach pracowników, ale także osób spoza jej murów. Pracownicy muszą być poinformowani, zarówno o najistotniejszych działaniach firmy, jak i o planach wobec ich samych.

Ponadto osoby zatrudnione w firmie powinny mieć poczucie, że głos zabierany przez nich w ważnych sprawach, dociera do ich przełożonych czy osób decyzyjnych. Jeśli będą mieli poczucie, że od zarządu czy dyrekcji oddziela ich mur nie do przebicia, a ich pomysły, wnioski czy skargi są ignorowane, z pewnością nie będą szerzyć pozytywnej opinii o swoim pracodawcy.

  • Reagowanie na sytuacje kryzysowe – działania doraźne

Osoby zajmujące się działaniami PR-owymi, muszą potrafić szybko oraz skutecznie reagować na sytuacje kryzysowe. Jeśli wokół firmy szerzą się plotki, a na światło dzienne wychodzą wrażliwe informacje, gdy w firmie ma miejsce przykre zdarzenie lub wśród pracowników mówi się o planowanych, masowych zwolnieniach, PR-owcy muszą błyskawicznie i otwarcie reagować na takie zdarzenia.

  • Działania długofalowe

Aby nie dochodziło do sytuacji kryzysowych, konieczne jest opracowywanie długofalowych strategii oraz wdrażanie narzędzi służących do komunikacji czy poprawiania atmosfery w firmie (o tym już za chwilę).

  • Spójność i autentyczność

Pracownicy oraz ich bliscy bardzo szybko wyczuwają brak konsekwencji w działaniach podejmowanych przez firmę. Jeśli szef obiecuje im jedno, a robi zupełnie coś innego, skutek jest odwrotny do zamierzonego – zamiast wizerunku pracodawcy godnego zaufania oraz takiego, dla którego dobro pracowników jest istotne, firmie zostanie przyklejona łatka nieuczciwego, niesprawiedliwego, a nawet krzywdzącego pracodawcy. W związku z tym pamiętaj, że obietnice zawsze muszą mieć pokrycie w rzeczywistości. Jeśli nie masz pewności, że dane słowo nie zostanie dotrzymane, lepiej w ogóle nie składaj deklaracji.
 

PR wewnętrzny w praktyce, czyli jak możesz komunikować się z pracownikami

Ponieważ działania mające na celu budowanie sprawnej komunikacji, są podstawą PR-u wewnętrznego, warto dowiedzieć się, z jakich narzędzi możesz korzystać, aby osiągnąć cel. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka propozycji:

  • Media wewnętrzne

Są nimi na przykład intranet, firmowe czasopismo, radiowęzeł czy prezentacje multimedialne.

  • Tablice informacyjne

Korkowe tablice informacyjne sprawdzają się wszędzie tam, gdzie pracownicy nie korzystają na co dzień z komputerów, a także w mniejszych podmiotach. Na tablicach mogą znajdować się informacje dotyczące firmy czy ogłoszenia zamieszczane przez pracowników.

  • Mailingi pracownicze

Działają na zasadzie newsletterów i informują pracowników o najważniejszych, bieżących sprawach, aktualnych projektach, ewentualnych trudnościach czy sukcesach.

  • Ankiety

Mogą mieć formę drukowaną lub elektroniczną. W ankietach powinno znaleźć się miejsce zarówno na pytania zamknięte, jak i pytania otwarte.

  • Skrzynki pomysłów

Umożliwiają dzielenie się z przełożonymi pomysłami np. na usprawnienie pracy – w sposób szybki i efektywny.

  • Kontakt bezpośredni

Nawet jeśli rozwiniesz i udoskonalisz narzędzia opisane wyżej, nie obejdzie się bez komunikacji bezpośredniej. Warto organizować minikonferencje czy prezentacje z częścią przeznaczoną na pytania pracowników, a także spotkania w mniejszych grupach, których celem jest poruszanie bieżących zagadnień.
 

Co jeszcze możesz zrobić, aby pracownicy utożsamiali się z firmą, w której pracują

Poza usprawnieniem komunikacji z pracownikami, możesz wdrożyć też inne działania, które mają na celu poprawę wizerunku firmy.

Jak wspomnieliśmy, pozytywna atmosfera jest niezwykle ważna, a budowanie relacji z pracownikami oraz stwarzanie możliwości do zacieśniania więzów między nimi, korzystnie wpływa na ich motywację. W tym celu warto organizować cykliczne eventy pracownicze. Mają one bardzo duże znaczenie w tworzeniu wizerunku firmy. Pracownicy mogą zrzucić zawodowe maski, odprężyć się i poznać się lepiej. Takie wydarzenia mają też niebagatelne znaczenie dla pracodawców, którzy otrzymują niepowtarzalną okazję do poznania pracowników z innej strony i dostrzeżenia ich silnych oraz słabych stron, o których wcześniej nie mieli pojęcia.

Warto też organizować pikniki plenerowe dla pracowników oraz ich rodzin, a także dni otwarte, w których do firmy zapraszani są bliscy pracowników.

Więcej informacji na temat niebagatelnego znaczenia eventów pracowniczych, znajdziesz w naszym artykule Eventy i wydarzenia firmowe – organizować czy nie?. Tymczasem rozpocznij działania, które sprawią, że pracownicy będą pozytywnie myśleć i mówić o firmie. Jeśli nie masz pewności, jak zabrać się za organizację firmowego spotkania, zgłoś się do nas. Chętnie pomożemy!

Jeśli podobał Ci się ten artykuł to spodoba Ci się: