Jak i dlaczego organizować EKO event?

Moda na wszystko, co EKO, obowiązuje już od dobrych kilku sezonów i nic nie wskazuje na to, by miała szybko odejść w zapomnienie. Sumiennie segregujemy śmieci, kupujemy produkty rolnictwa ekologicznego, przyjazne środowisku kosmetyki czy ubrania, przesiadamy się z samochodów z napędem spalinowym na auta elektryczne, hybrydowe lub na rowery. Można powiedzieć, że doświadczamy mody, która jest sensowna, etyczna i po prostu potrzebna. Jak wszechobecna ekologia wpływa na branżę eventową? Czy imprezy firmowe lub prywatne mogą być przyjazne środowisku? O tym wszystkim przeczytasz już za chwilę.

Czy event może być EKO?

Ekologiczne eventy (nazywane również EKO eventami, green eventami lub zieloną integracją) to zjawisko dosyć młode, jednak dynamicznie rozwijające się. W związku ze zwiększającą się świadomością dotyczącą naszego wpływu na środowisko naturalne coraz więcej osób decyduje się na to, by zmienić chociażby część ze swoich codziennych wyborów.

Eventy, różnego rodzaju wydarzenia firmowe czy imprezy prywatne, są pod tym względem doskonałą okazją do wykazania się! Kiedy przeanalizujemy wszystkie elementy, składające się na event, okazuje się bowiem, że niemalże każdy z nich może być przyjazny środowisku. Atrakcje, jedzenie, upominki dla gości, restauracja, a nawet transport – to wszystko może być ekologiczne!

Co więcej, każdy, kto przygotowuje wydarzenie (lub w nim uczestniczy), może przyczynić się do nadania mu statusu EKO – zleceniodawca, organizator, właściciel obiektu lub restauracji, a nawet sami goście. Wystarczy, że na jednym z etapów planowania wydarzenia narodzi się przyjazna środowisku koncepcja. Zleceniodawca może zaszczepić samą ideę, organizator opracować oryginalny pomysł na ekologiczne wydarzenie, właściciel restauracji przygotować zdrowe menu, a goście mogą starać się ograniczyć marnowanie żywności lub produkcję śmieci podczas eventu.
 

CSR, czyli dlaczego warto stawiać na ekologiczne eventy

Społeczna odpowiedzialność biznesu (w skrócie CSR – corporate social responsibility) to koncepcja, dotycząca sposobu prowadzenia działalności gospodarczej, uwzględniająca świadomość wpływu, jaki dane przedsiębiorstwo wywiera na społeczeństwo, uwarunkowania rynkowe oraz środowisko naturalne.

Funkcjonowanie zgodne z zasadami CSR oznacza, że firmy przyjmują pełną odpowiedzialność za swoje działania – nie tylko na gruncie prawnym czy ekonomicznym, ale także społecznym. W praktyce odpowiedzialność ta sprowadza się m.in. do następujących zobowiązań:

  • neutralizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne,

  • tworzenie systemów umożliwiających rozwiązywanie problemów społecznych (np. projekty edukacyjne),

  • zarządzanie poprzez wartości i nacisk na budowanie kultury organizacyjnej.

Społeczna odpowiedzialność biznesu stała się w ostatniej dekadzie przedmiotem wielu naukowych dyskusji i badań akademickich. Większość specjalistów nie ma wątpliwości – CSR przynosi przedsiębiorstwom wymierne korzyści (nazywane benefitami CSR). Do najważniejszych z nich należą:

  • poprawa wizerunku firmy,

  • większa lojalność klientów firmy,

  • wzrost zainteresowania firmą wśród liderów opinii publicznej,

  • wzrost zaangażowania pracowników,

  • poprawa wyników finansowych firmy.

Co niezwykle istotne, działania wynikające z CSR nie ograniczają się jedynie do codziennej pracy w firmie. Mogą być one realizowane przez kampanie marketingowe, działalność w social media czy poprzez organizowanie ekologicznych eventów.
 

Ekologiczny event w praktyce

Event przyjazny środowisku możesz zorganizować samodzielnie –  odpowiedni lokal bez problemu znajdziesz w wyszukiwarce Lokalowo. Możesz również zdecydować się na to, by powierzyć nam całkowitą pieczę nad wydarzeniem – wówczas to my zadbamy o to, by Twój EKO event odbył się na najwyższym poziomie. Wybierzemy odpowiednie miejsce, zaproponujemy dostosowane do charakteru wydarzenia atrakcje i będziemy czuwać nad tym, by wszystko działało jak w zegarku! :)

Z jakimi rozwiązaniami może wiązać się organizacja ekologicznej imprezy firmowej lub prywatnej? Oto nasze propozycje:

  • Po pierwsze, odpowiednia przestrzeń na event. EKO eventy organizuje się zwykle w nowoczesnych, minimalistycznych przestrzeniach eventowych lub lokalizacjach nad wodą i w otoczeniu zieleni. Jeżeli decydujemy się na zamkniętą przestrzeń to najlepiej, jeżeli będą to kluby lub restauracje z dużą ilością żywych roślin i naturalnego światła.

  • Po drugie, odpowiednie jedzenie. Musisz przyznać, że zaserwowanie ociekającego tłuszczem burgera podczas ekologicznego eventu, mogłoby nie być najlepszym rozwiązaniem. Postaraj się, aby dania serwowane podczas wydarzenia były zdrowe i lekkie. Pamiętaj też, by planując menu, zadbać o wegetarian, wegan czy osoby nietolerujące glutenu.

  • Po trzecie, zero waste. Postawa ekologiczna nierozerwalnie wiąże się z ograniczaniem odpadów. Zadbaj o to, by podczas wydarzenia woda nie była podawana w plastikowych butelkach, by do drinków nie dodawano plastikowych słomek. Absolutnie zrezygnuj również z jednorazowych sztućców, talerzy czy kubków – zamiast tego postaw na jadalną (i w pełni biodegradowalną) zastawę z… otrębów.

  • Po czwarte, odpowiednie atrakcje. Na evencie możesz zaskoczyć gości, oferując im udział w przyjaznych środowisku warsztatach, wykładach prowadzonych przez dietetyka lub ekologa, zapraszając ich do stworzenia ekologicznej biżuterii, recyklingowych zabawek, przygotowania ekologicznych drinków czy do udziału w eko-konkurencjach sportowych, na przykład segregowaniu odpadów na czas. :)

  • Po piąte, EKO prezenty. Jeżeli planujesz podarować gościom upominki, zadbaj o to, by nawiązywały one do ekologicznego charakteru wydarzenia. Możesz przygotować dla nich bawełniane torby na zakupy (z logo firmy), nasiona roślin do samodzielnego wysiewu czy zdrowe, ekologiczne soki.

Odpowiadając na postawione na początku naszego tekstu pytanie: tak, event jak najbardziej może być EKO! Zwłaszcza że nawet niewielkie zmiany, mogą przynieść ogromne korzyści –  firmie, pracownikom, a przede wszystkim środowisku. :)

Jeśli podobał Ci się ten artykuł to spodoba Ci się: