
Jakie są Twoje pierwsze skojarzenia, gdy słyszysz określenie real time marketing? Szybkie reagowanie na bieżące wydarzenia i trendy, korzystanie z nadarzających się okazji, działanie „na żywioł”? Słusznie! W skrócie można powiedzieć, że to właśnie na podobnych działaniach opiera się ten rodzaj marketingu. Teraz nieco trudniejsze zadanie: zastanów się, co może oznaczać real time marketing w branży eventowej? Dla wielu osób zestawienie to może brzmieć jak paradoks – w końcu eventów zwykle nie organizuje się w biegu, czy na tak zwanym spontanie. Jak zatem wykorzystać real time w eventach? Czy to w ogóle możliwe? Przekonaj się w dalszej części artykułu!
Real time marketing – co to jest?
Pojęcie real time marketingu (w skrócie RTM) po raz pierwszy pojawiło się w fachowej literaturze już w latach 90. ubiegłego stulecia, jednak początkowo nie wzbudziło szczególnego zainteresowania specjalistów od reklamy. Sytuacja ta diametralnie zmieniła się w ostatniej dekadzie. Rozkwit internetu i szybki rozwój mediów społecznościowych sprawiły, że real time marketing znalazł niezwykle szerokie zastosowanie i stał się jednym z najważniejszych kierunków we współczesnej reklamie.
Gdybyśmy chcieli pokusić się o przetłumaczenie „real time marketing” na język polski, uzyskalibyśmy „marketing w czasie rzeczywistym”. Przekład ten dość dobrze obrazuje istotę RTM – natychmiastowe wychwytywanie wydarzeń, które interesują dużą społeczność (tak zwany newsjacking) i reagowanie na nie w sposób zgodny z koncepcją marketingową przyjętą przez daną markę. Aby real time marketing działał i przynosił zamierzone efekty, przekaz kierowany do odbiorców musi trafiać wprost w ich nastroje, zachowania i potrzeby w danym momencie, w czasie rzeczywistym. Brzmi niewykonalnie? Spójrz na poniższe przykłady.
- Real marketing marki Oreo podczas Super Bowl 2013 – przykład ten pojawia się w niemal wszystkich opracowaniach dotyczących RTM i traktowany jest jako wzór dla reklam „w czasie rzeczywistym”. Podczas finałowego meczu ligi futbolu amerykańskiego, śledzonego z zapartym tchem przez miliony widzów w USA i na całym świecie, nagle doszło do awarii prądu. Na stadionie Super Bowl zapanowała absolutna ciemność. Co w takiej sytuacji zrobili widzowie? Oczywiście zaczęli szukać informacji na temat awarii w internecie. Sytuację tę doskonale wykorzystali marketingowcy marki Oreo, umieszczając na Twitterze zdjęcie swoich ciastek z podpisem „you can still dunk in the dark”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „nawet w ciemności możesz zanurzać ciasteczka w mleku”. Wpis ten spotkał się z ogromnym entuzjazmem internautów – udostępniono go ponad 15 tysięcy razy!
- IKEA nawiązująca do Mistrzostw Świata w piłce nożnej i „Gry o Tron” – najsłynniejsza skandynawska marka nieustannie zaskakuje nas nowymi działaniami w ramach real time marketingu. Kiedy w 2014 roku Brazylia przegrała w półfinale mundialu z Niemcami 1:7, IKEA opublikowała zdjęcie filiżanki ze swojej oferty, opatrzonej napisem „It’s okay Brazil, there’s always another cup” (wykorzystując podwójne znaczenie słowa „cup”, oznaczającego zarazem filiżankę i puchar). Innym przykładem RTM w wykonaniu IKEA była reakcja na jeden z odcinków „Gry o Tron”, w którym bohater o imieniu Hodor próbuje zablokować drzwi, krzycząc „Hold the Door”. Wkrótce po emisji IKEA zaprezentowała internautom ogranicznik do drzwi, któremu nadano nazwę… Hodor.
Real time marketing w eventach firmowych
Zapewne myślisz teraz, że oszaleliśmy. :) Bo jak inaczej określić pomysł, by event firmowy był błyskawiczną reakcją na aktualne wydarzenia? Bankiety, pikniki czy imprezy firmowe zwykle są planowane z dość dużym wyprzedzeniem, ich scenariusze są uzgadniane na długo przed datą wydarzenia – jednym słowem raczej nie ma tu miejsca na działanie marketingowe w czasie rzeczywistym. Ale… czy na pewno?
Włączając element RTM do organizacji eventu firmowego, możemy postarać się odrobinę wyprzedzić wydarzenia. Spokojnie, obędzie się jednak bez kryształowej kuli! :) Wystarczy zastanowić się, czy w okresie, w którym planowany jest event firmowy na świecie lub w kraju dzieje się coś ciekawego. Premiera długo wyczekiwanego filmu? Ostatni odcinek serialu, który wiele osób śledzi z zapartym tchem? Wizyta znanej osoby w Polsce? Festiwal muzyczny? Możliwości jest co niemiara! Wystarczy wybrać kwestię, którą z dużym prawdopodobieństwem zaangażuje uczestników wydarzenia i zaplanować ogólny zarys eventu. Szczegóły warto dopracowywać na bieżąco, w miarę, jak zmienia się aktualna sytuacja (oczywiście na tyle, na ile to możliwe).
Przykład? Jeżeli event firmowy będzie odbywał się w okolicach finału Mistrzostw Europy lub Świata w piłce nożnej, urządź imprezę w piłkarskim stylu, ale poczekaj z wykonaniem ozdób do momentu, gdy będziesz wiedział, jakie drużyny zmierzą się w finale. Jeżeli planujesz zabawy integracyjne, możesz podzielić uczestników na dwie grupy, z których każda będzie reprezentowała innego finalistę. Jeżeli zdecydujesz się na taki typ wydarzenia, pamiętaj, by uważnie śledzić wszelkie newsy. Wyłapuj popularne memy, śmieszne wypowiedzi znanych osób czy najczęściej pojawiające się hashtagi i wykorzystaj je podczas eventu.
Innym sposobem na nadanie eventowi firmowemu elementu real time’owego jest… obserwowanie pogody. Jeżeli wszystko wskazuje na to, że w dniu wydarzenia będzie bardzo zimno – przygotuj dla zespołu gorącą czekoladę lub upominki w postaci ogrzewaczy do rąk. Event odbędzie się w upalnym dniu? Naszykuj mocno schłodzone napoje i okulary przeciwsłoneczne. To naprawdę proste rozwiązanie, które może bardzo pozytywnie zaskoczyć uczestników wydarzenia!
Chciałbyś, aby elementy real time marketingu zostały wykorzystane przy organizacji Twojego eventu firmowego? Czy może jednak uważasz, że to nie dla Ciebie? Niezależnie od tego, na jaki typ wydarzenia się zdecydujesz, Lokalowo oferuje Ci pełną obsługę na każdym etapie eventu. Wystarczy, że skontaktujesz się z nami i przedstawisz nam swój pomysł – my zajmiemy się resztą! :)