ABC event marketingu, część 1. Organizacja imprez biznesowych a osiąganie celów firmy

Współczesny marketing rozumie, że wysyłanie komunikatów reklamowych do odbiorcy nie wystarczy, żeby zaskarbić sobie jego uwagę i sympatię. Nie wystarczy powiedzieć lub pokazać: „Patrzcie, jakie wyjątkowe, niesamowite, niepowtarzalne produkty mamy dla Was! Chodźcie i kupujcie!”. Działania marketingowe przestały pełnić głównie funkcję informacyjną czy promocyjną i wkroczyły na inny poziom. Marketingowcy wiedzą, że należy dawać odbiorcom namacalne korzyści, a nie wyłącznie oczekiwać, że skusi ich reklama, którą zobaczą w telewizji czy internecie. Wiedzą też, że konieczna jest dwustronna komunikacja, a nie nadawanie jednostronnych, perswazyjnych komunikatów. W XXI wieku prężnie rozwija się narzędzie doskonale spełniające podobne założenia – event marketing. Czym jest? Jakie są jego cele? Sprawdźmy!

Skąd wziął się event marketing?

Można by zaryzykować stwierdzenie, że z eventami ludzkość ma do czynienia już od starożytności. Jednym z pierwszych, znanych nam eventów były… greckie Igrzyska Olimpijskie z 776 r. p.n.e. Samo wydarzenie trwało pięć dni, ale na czas aż dwóch miesięcy ogłaszano tzw. pokój boży – czas, w którym zawieszano konflikty i wojny. Wszystko po to, aby można spokojnie przygotować się do Igrzysk, dotrzeć do Olimpii i wrócić z miasta po zakończeniu Olimpiady. Czemu służyły Igrzyska? Między innymi kreowaniu wizerunku władców w oczach społeczeństwa – jako silnych i hojnych. Podobne znaczenie miały też np. średniowieczne turnieje rycerskie czy wiktoriańskie bale.

Można więc powiedzieć, że eventy – duże, spektakularne wydarzenia dla tłumów – od wieków miały za zadanie tworzyć wizerunek i przyczyniać się do zwiększania sympatii, lojalności czy przywiązania do osób lub instytucji. Jednak koncepcja event marketingu oraz uznanie jej za narzędzie, które służy do osiągania celów biznesowych, pojawiło się dopiero na przełomie lat 80. i 90. XX wieku i rozwijało się najbardziej w Europie Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych. Duże znaczenie dla rozwoju tej dziedziny marketingu oraz uznania eventu za autonomiczne narzędzie miały prace amerykańskiego ekonomisty, Phillipa Cotlera. W Polsce pojęcie event marketingu zaczęło rozwijać się mniej więcej od roku 2000. Jedną z polskich publikacji, która porządkuje zagadnienia związane z event marketingiem, jest praca pod redakcją Adama Grzegorczyka – „Event marketing jako nowa forma organizacji procesów komunikacyjnych”.

W dzisiejszych czasach eventami nie muszą być już wydarzenia dla setek czy tysięcy ludzi. Eventy to także przyjęcia czy dostojne gale, rocznice, jubileusze, sympozja, wydarzenia o swobodnej atmosferze (imprezy firmowe), a także szkolenia czy konferencje.

Czym zatem jest event marketing?

To wykorzystanie eventów do komunikowania się z otoczeniem (klientami, potencjalnymi partnerami biznesowymi czy pracownikami), w celu osiągnięcia zamierzonych celów biznesowych.
 

Do czego służy event marketing?

Event marketing ma olbrzymie znaczenie w komunikacji zarówno z partnerami biznesowymi, jak i konsumentami. Wydarzenia firmowe (takie jak imprezy czy bankiety) stwarzają okazję do bezpośredniego nawiązywania kontaktów, które mogą być początkiem intratnych relacji biznesowych. Ponadto event marketing jest także jednym ze sposobów na tworzenie wizerunku firmy oraz kształtowanie opinii społeczeństwa.

Oto jakie cele można osiągnąć dzięki event marketingowi:

  • umocnienie pozycji firmy,
     
  • zwiększenie świadomości marki i emocjonalne angażowanie uczestników eventów,
     
  • wzbudzenie zainteresowania konsumentów i potencjalnych partnerów biznesowych,
     
  • zwiększenie lojalności pracowników, kontrahentów i klientów,
     
  • zdobycie nowych klientów i kontrahentów,
     
  • dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zdobycie rozgłosu medialnego,
     
  • zwiększenie sprzedaży, wzrost zamówień,
     
  • dostarczenie uczestnikom eventów informacji o produktach.
     

O czym pamiętać, aby organizowany event okazał się sukcesem?

Przede wszystkim event musi być solidnie przygotowany – zarówno na poziomie logistycznym, jak i merytorycznym. Ponieważ jest to spore przedsięwzięcie, warto dobrze się do niego przygotować lub zatrudnić zewnętrzną, wykwalifikowaną firmę, która zajmie się jego organizacją.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak możemy pomóc Ci z organizacją wydarzenia (takiego jak event firmowy, event biznesowy, impreza tematyczna, śniadanie biznesowe czy impreza integracyjna), skontaktuj się z nami. Lokalowo zajmuje się selekcjonowaniem i rezerwowaniem najlepszych lokali restauracyjno-eventowych, organizowaniem atrakcji specjalnych, ustalaniem menu i koordynowaniem wszelkich działań, związanych z organizacją eventów firmowych w tym szkoleń firmowych.

Ponadto konieczne jest, aby osoby, które biorą udział w wydarzeniu (np. pracownicy firmy, a w szczególności osoby, które ją reprezentują), były świadome, jakie cele mają zostać osiągnięte. Niespójne czy niestosowne działania, a także rozbieżne komunikaty mogą nie tylko stanąć na drodze do sukcesu, ale także narazić na szwank reputację firmy.

Nie można lekceważyć także rangi promocji. Czymże bowiem byłby event bez gości? Należy zadbać o to, aby o wydarzeniu dowiedziały się odpowiednie osoby i zostały odpowiednio zachęcone do wzięcia w nim udziału. Jak zapraszać gości? Na przykład:

  • twarzą w twarz, osobiście wręczając zaproszenia,
     
  • mailowo (przy pomocy spersonalizowanych wiadomości lub wykorzystując newsletter),
     
  • przy pomocy ulotek reklamowych,
     
  • wysyłając zaproszenia drogą pocztową,
     
  • zamieszczając informacje w lokalnej prasie, na tablicach informacyjnych czy w innych mediach,
     
  • promując wydarzenie podczas targów, konferencji czy innych eventów,
     
  • przy pomocy mediów społecznościowych.
     

Na każdym etapie organizacji eventu należy pamiętać, kto jest jego adresatem i na tej podstawie wybrać charakter wydarzenia oraz dopasować wszystkie inne elementy eventowej układanki. To, o czym pamiętać, planując event biznesowy, opiszemy dokładnie we wpisie pod tytułem “ABC event marketingu Część 2. O czym pamiętać, organizując event biznesowy”. A już teraz możesz zapoznać się z artykułem „Jak przygotować listę zadań przed eventem i dlaczego warto ją tworzyć?”. Pamiętaj też, że na każdym etapie planowania biznesowego wydarzenia, możesz zgłosić się do Lokalowo! Zapraszamy do kontaktu.

Jeśli podobał Ci się ten artykuł to spodoba Ci się: